МГЕО "Наш дім - Манява" » » У далекій галактиці виявлена вода - 22 Грудня 2008

19.11.2017 / Коментарів: 0 / Категорія: / Добавив: Гість

Астрономи з Інституту радіоастрономії Макса Планка в Германії (Max Planck Institute for Radio Astronomy) виявили сліди води в галактиці, віддаленій від Землі на декілька мільярдів світлових років. Результати досліджень астрономів опубліковані в науковому журналі Nature.

Виявити воду допомогло так зване мазерне випромінювання. Цей особливий тип електромагнітного випромінювання виникає в результаті наповнення енергією хмар міжзоряної матерії (в даному випадку водної пари) космічними променями.

Під впливом цих променів молекули води переходять спочатку в збуджений стан, а потім погоджено "заспокоюються", випускаючи фотони однакової частоти. Отримане випромінювання володіє дуже вузьким спектром і високою інтенсивністю, тому є зручним об'єктом для вивчення.

За допомогою 100-метрового радіотелескопу Effelsberg астрономам удалося виявити мазерне випромінювання води в світлі квазара MG J0414+0534, віддаленого від нас на 11,1 мільярда світлових років. Настільки далекий об'єкт став  "видимим" для астрономів завдяки ефекту, відомому як "гравітаційна лінза".

Серед ближчих галактик джерела мазерного випромінювання є досить рідким явищем - подібні випромінювачі містить лише п'ять відсотків з них. Нове відкриття вказує на велику поширеність мазерів у минулому.

Окрім цього, оскільки квазари є активними галактичними ядрами, то учені передбачають, що джерелом накачування для мазерного випромінювання служать  чорні діри. Цей факт, на думку астрономів, відкриває нові можливості для вивчення цих загадкових об'єктів.