МГЕО "Наш дім - Манява" » » Геологи переглянули дату початку кисневої катастрофи - 18 Квітня 2009

24.07.2017 / Коментарів: 0 / Категорія: / Добавив: Гість

Нові результати американських геологів змушують переглянути дату початку так званої кислородной катастрофи - явища різкого підвищення рівня вмісту кисню в атмосфері Землі. Про це повідомляє новинна служба Science NOW, а робота вчених опублікована в журналі Science.

Відповідно до існуючих теорій, катастрофа сталася майже 2,5 мільярда років тому. Дана датировка була отримана в 2000 році і грунтувалася на аналізі співвідношення ізотопів сірки в сульфат і сульфідів, які містяться в зразках гірських порід того часу.

Відомо, що ядра ізотопів одного елемента мають різну масу, тому в результаті хімічних і фізичних процесів їх співвідношення в продуктах може відрізнятися від співвідношення в вихідних матеріалах. Типовим проявом подібного ефекту є той факт, що вода (H2O), що містить у своєму складі "важкий" 18O, випаровується трохи гірше, ніж містить "легкий" 16O. В результаті ізотопного складу дощової води виявляється дещо відмінним від складу морської води.

Дослідникам вдалося виявити зміна співвідношення ізотопів для сірки 33S, 34S і 36S в сульфат і сульфід, що сталося приблизно 2,5 мільярда років тому. На думку фахівців, це могло статися тільки з-за глобальної зміни циклу кругообігу сірки в природі. Вчені припустили, що це стало результатом припинення певного процесу поділу ізотопів сірки, який відбувався на ранній Землі під впливом ультрафіолету, легко проникає в бідну киснем атмосферу. Причиною припинення стало зростання вмісту кисню в атмосфері. Деталі "розділової" процесу вчені до сих пір не пояснили, але вважають, що він ставився до класу так званих процесів ізотопного фракціонування, що не залежать від маси (вченим відомо лише кілька прикладів подібних процесів).

У рамках нового дослідження вченим вдалося довести, що при температурі від 150 до 200 градусів за Цельсієм в хімічній реакції сульфатів з амінокислотами відбувається описаний вище ізотопного розділення сірки. Наприклад, в минулому воно могло відбуватися в результаті реакції органічних матеріалів з сульфатами з гірських порід у гідротермальної джерелах.

Незважаючи на те, що це поділ становить лише близько 10 відсотків від того, що зареєстрована в відкладах віком 2,5 мільярда років, вчені вважають, що даний процес "міг вносити свій внесок у зміну сірчаного циклу". Це, в свою чергу, може означати, що процес в атмосфері Землі, неоплачений з-за кислородной катастрофи, завершився раніше, ніж передбачалося. Таким чином, початок катастрофи відсувається в минуле, хоча точних цифр вчені з обережності не приводять.

Зсув дати кислородной катастрофи знімає проблему "затримки", яка існує між появою мікроорганізмів, які виробляють кисень (оксігенних мікроорганізмів), і появою кисневої атмосфери. Зовсім недавно з'явилися результати, які збільшують цю "затримку" з 300 мільйонів років до майже мільярда.