МГЕО "Наш дім - Манява" » » Екологічна загроза на Прикарпатті: річка Сівка просочується в Домбровський кар’єр - 30 Червня 2012

19.10.2017 / Коментарів: 0 / Категорія: / Добавив: Гість

Минулого тижня на Домбровському кар’єрі утворилися дві нові воронки. Крім того, за словами голови ГО «Зелений рух «Карпати», еколога Михайла Довбенчука, річкова вода Сівки надходить у кар’єр трьома джерелами — потужнішим центральним і двома меншими по боках. Активно руйнується північна захисна стіна, на укріплення якої свого часу виділялися чималі державні кошти. Без невідкладного реагування є небезпека, що хімічні відходи Домбровського кар’єру вже в скорому часі напуватимуть і водну артерію Дністра.

У вівторок, 26 червня, журналіст «ЗВ» разом із Михайлом Довбенчуком виїхав на Домбровський кар’єр, щоб переконатися, чи насправді все так погано. Отож, побачене справді вражає. Крім утворених нових воронок, в багатьох місцях потріскала земля. Тріщини сягають подекуди 3-4 метрів, причому зсув ґрунту продовжується. Також можна візуально спостерігати, як у трьох місцях захисної стіни каламутна вода річки Сівки просочується в Домбровський кар’єр, що загрожує підняттям рівня його наповнюваності, а сам північний берег кар’єру покрився глибокими тріщинами зсувів.
Нагадаємо, із запланованих 100 млн. гривень на консервацію Калуського Домбровського кар’єру, державою було виділено більше половини.
– Роботи з укріплення північного борту кар’єру проводила «Фінансова енергетична корпорація», яка зареєстрована в Києві, – розповідає Михайло Довбенчук. – Договір з цим підприємством підписував міський голова Ігор Насалик. Чому саме північного борту? Бо поруч протікає річка Сівка.
Рахую, що роботи, які провела корпорація, – звичайне відмивання коштів. І відповідає за це, як виконавчий комітет Калуської міської ради, який мав контролювати якість виконання робіт, так і ОДА, адже це їхня підзвітна територія.
Нагадаємо, що стосовно посадових осіб фірми та інженера, який здійснював технічний нагляд за виконанням робіт із консервації Калуського Домбровського кар’єру, прокуратурою Івано-Франківської області порушено кримінальну справу за ч. 5 ст.191 та ч. 2 ст. 366 Кримінального кодексу України. Прокуратурою було з’ясовано, що підприємство впродовж тривалого часу складало фіктивні акти виконаних робіт та, незважаючи на потенційну екологічну небезпеку для жителів прилеглих територій, наважилися побудувати основні об’єкти лише на папері, отримавши за це 6 млн. 700 тис. гривень. Іншими словами, майже 7 млн. гривень державних коштів підприємці поклали у власну кишеню.
Коли ми перебували на Домбровському кар’єрі, туди приїхав і губернатор області Михайло Вишиванюк разом із головою РДА Василем Петрівим та заступником міського голови Галиною Романко. Щоправда на місце утворення нових воронок вони не пішли, мабуть побоялися провалитися.
– Всі процеси, які відбуваються на Домбровському кар’єрі, – прогнозовані, – переконує голова Калуської РДА Василь Петрів. – Ситуація не могла розвиватися по-іншому, бо роботи з укріплення північного борту було виконано всього на 19%.
Також Василь Петрів стверджує, що з-під порід Домбровського кар’єру річка не просочується, просто з розмитих пустот виходить мутна вода, адже, крім солей, вона розмиває ще й глиняні маси.
Проте Михайло Довбенчук категорично не погоджується з думкою голови РДА і переконаний, що це Сівка просочується в Домбровський кар’єр.
Також ми відвідали хвостосховище №2 і побачили зовсім невтішну картину. Здавалося, що влітку випав сніг.
– Із хвостосховища через тіло дамби просочуються і стікають розсоли, потім іде викристалізовування солі із розчинів. Це свого роду чисті калійні добрива. А після дощів сіль розчиняється і потрапляє в потічки, звідти в річку і в Дністер.
Цього ж дня в залі засідань міськвиконкому відбулося спільне засідання районної та міської комісій із надзвичайних ситуацій, яке провів перший заступник голови ОДА Василь Плавюк.
– Днями ОДА отримала підтвердження з Мінприроди та Кабінету Міністрів  про виділення 6 млн. гривень. Крім того, вже упродовж двох місяців на рахунках знаходяться 744 тис. гривень, за які має проводитися комплексний моніторинг стану Домбровського кар’єру. Тепер нам потрібно визначитися із переліком робіт та виконавцем, – заявив Василь Плавюк.
– Рівень розсолів у кар’єрі вже не дає можливості розвантажуватися тим розсолам, які знаходяться під відвалами, – переконаний заступник директора ДНДІ галургії, завідувач геологічною лабораторією Юрій Садовий. – І ці розсоли вже років чотири як пішли під Калуш. Відколи почали втілювати в життя проект із консервації Домбровського кар’єру, який розробив Львівський науковий інститут «Гірхімпром», відколи затопили дренажну траншею, розсоли почали рухатися більш інтенсивно в напрямку Калуша, в напрямку природного стоку водоносного горизонту. Моніторинг стану Домбровського кар’єру потрібно робити завжди, навіть тоді, коли втілюється проект. І якраз ці дослідження доведуть, що проект був помилковим. Я би навіть сказав, що це не помилка, а диверсія.
Як би там не було, а шукати вихід із ситуації потрібно якнайшвидше, щоб дійсно не трапилося екологічної катастрофи.

Західний Вісник


Коментарі (0)

Коментувати

Молодіжна громадсько-екологічна організація "Наш дім - Манява"© 2003-2017/ All right reseved / Design by VWStudio /