МГЕО "Наш дім - Манява" » Каталог статей » Наслідки Керчинської катарстрофи

Наслідки Керчинської катарстрофи

21.08.2017 / Коментарів: 0 / Категорія: / Добавив: Гість

Вчені Південного наукового центру РАН проаналізували результати півторарічного моніторингу екологічних наслідків катастрофи, яка трапилася в листопаді 2007 року в Керченській протоці. Тоді з утоплених танкерів вилилося близько 2 тисяч тонн нафтопродуктів.

Як повідомив голова ЮНЦ РАН, академік Г.Г. Матішов, в зоні катастрофи працювали по черзі десять експедицій Південного наукового центру РАН, що досліджували її екологічні наслідки, як у морі, так і на узбережжі. За його словами, негативний вплив аварії на промислові запаси та чисельність риб, не настільки високі, як це випливає з оцінок, поширених ЗМІ. Історія видобутку і перевезення нафти і газу показує, що головними жертвами аварій танкерів стають навколоводні і водоплавні птахи. Так було у берегів Іспанії та Аляски. Так сталося і в Керченській протоці.

У зимовий період у берегів Чорного моря накопичується близько 300 тисяч птахів. В результаті катастрофи в період з листопада 2007 р. по березень 2008 р. загинуло майже 12 тис. особин. Максимальна загибель птахів - 50 примірників на 100 метрів - зафіксована в епіцентрі навала мазуту на узбережжі. Тому, саме на птахів повинна бути націлена природоохоронна політика в прибережній зоні, вважає академік. Зауважимо, що збір і захоронення загиблих птахів на Тамань ліквідаторам довелося робити на свій страх і ризик - їх закопували в кар'єрах біля населених пунктів.

Інший серйозний наслідок аварії - забруднення прибережної зони.

 Викинуті морською хвилею під час штормів нафтопродукти виявилися похованими на піщаних пляжах на глибину до одного метра. Для того, щоб ліквідувати це забруднення, необхідно було зібрати тисячі тонн мазуту, що можна було зробити за допомогою спеціальної техніки. А ось в очищенні від мазуту прибережних скель надія тільки на природні процеси, людина тут практично безсила.

Виявилося, що найбільш ефективний засіб боротьби з викидами нафтопродуктів - "бастіони" з морських водоростей, що сформувалися вздовж деяких берегів. Вони, будучи ідеальним сорбентом нафти, дуже зручні для збору та транспортування мазуту.

Академік Матішов відзначив плутанину і некомпетентність організацій, відповідальних за нейтралізацію екологічних наслідків нафтових розливів. Збиток від всіх сфер діяльності на море визначають рибогосподарських організації. Саме тому існуючі методики оцінки збитку від аварії тенденційно і "працюють" на перебільшення втрат рибних запасів.

Від аварійних розливів нафти і газоконденсату ніхто не застрахований. Тому, як вважає голова ЮНЦ РАН, судноплавні та нафтогазові компанії разом з міністерствами і відомствами повинні впроваджувати ефективні технології очищення берегів від нафтопродуктів і збору та утилізації загиблих птахів. Розвиток природоохоронних технологій тим більше необхідно, з огляду на те, що держава ставить завдання інтенсифікувати водні перевезення вуглеводнів, планує побудувати ще одну транспортну артерію, що з'єднує Каспійський та Чорноморський басейни. Нарощується вивіз нафти з Новоросійська. "При високій екологічній культурі суспільства можна активно видобувати нафту і перевозити її танкерами, але частину прибутку від цієї діяльності необхідно вкладати в товарне рибництво та природоохоронні технології", - сказав академік Матішов.


 
 
Джерело Наука и Жизнь

 


Коментарі (0)

Коментувати

Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі.
[ Регистрация | Вход ]
Молодіжна громадсько-екологічна організація "Наш дім - Манява"© 2003-2017/ All right reseved / Design by VWStudio /